במקור: Bella Martha
תסריט ובימוי: סנדרה נטלבק
שחקנים: מרטינה גודק, מקסים
פורסט, אוגוסט זירנר
"לוקח עשר דקות להתגבר על הגרמנית, ואחרי זה הסרט נהדר". כך המליצה לי אחותי על 'המטבח של מרתה'. והיא צדקה. הרבה אנשים מתקשים בתחום זה, כשהם נפגשים עם אנשים מרקע או מארץ אחרת. קשה לפעמים להאמין שמישהו, ששפת האם שלו שונה, שהמבטא שלו מצחיק (אבל כל-כך), ושהדרכון שלו בצבע אדום (או שרשום בו "May not visit Israel or South Africa", כפי שרשום אצל ידידי המלזי מון), יכול לבטא דברים שיהיו כל כך קרובים למה שאנחנו מרגישים.
תהליך דומה מתרחש לעיתים גם בקולנוע. אדם הולך לצפות בסרט, שהופק על-ידי אנשים שאינו מכיר. אז איך זה שהם קולעים כל כך לטעם שלו? ויודעים לבטא בדיוק, אבל בדיוק, מה שהוא מרגיש? סביר שכל אחד מייחס לאירועים בסרט, דברים מהוייתו הוא, שיכול להיות שהבמאי מעולם לא התכוון להם.
אני אהבתי את 'המטבח של מרתה', מכיוון שהוא התרחש בדיוק באותן נקודות בחיים שמוצאות חן בעיני. באותם הזמנים שבהם חייו של אדם משתנים פתאום, בכיוונים שלא תכנן או אף העלה על דעתו. מרתה, כפי ששם הסרט מרמז, היא שפית מצליחה בעיר כלשהי בגרמניה
(Anytown, DuetchLand). כל כך מצליחה, שכשבעלת המסעדה בה היא עובדת רוצה לקנטר אותה, היא מכנה אותה "השפית מספר שתיים בעיר". היא עובדת במסעדה, הולכת לפסיכולוג (ובעיקר מלמדת אותו לבשל), ישנה לפעמים, מנסה להאכיל את השכן מלמטה, אם כי מתחמקת מניסיונותיו להתחיל איתה, וחוץ מזה יש לה איזו אחות שמשאירה לה הודעות במשיבון.
כמו כל השפים והשפיות בעולם הקולנוע ו/או הספרות, גם מרתה מאוד רכושנית לגבי הבישול שלה, לא מוכנה שיגידו לה מה לעשות, ומלאה קפריזות כרימון. כאמור, זה אומנם מתאים לסטריאוטיפ הבסיסי ביותר של שפים מוצגים, ואני יכול להעיד שהשף שאחותי הנ"ל היתה נשואה לו בכלל לא התנגד שאני אוכל את ריבת החלב המהוללת שלו עם מלפפונים חמוצים (יאמי!). אבל – זה גם מאוד חמוד. שפים גברים לרוב מצויירים כמי שמכים את מי שמסביבם באכזריות, ומפתחים תגרות אגרופים עם הלקוחות, בעוד ששפיות ממין נקבה, מתוארות לרוב כסרקסטיות עד העצם, ואצל מרתה, זוהי עצם מצחיקה למדי.
בהתאם לשמו, חלק ניכר מן הסרט אכן מתרחש במטבח (בניגוד, למשל, לסרט 'לבבות באטלנטיס', שבו לא מופיע היבשת האבודה אפילו לפריים אחד! הונאה!). הצופה שהידע שלו בעסקי המסעדות מתמצה בכך שאם נגמר הפרמזן מותר לבקש עוד, יגלה כל מיני פרטים קטנים ומעניינים על מה שמתרחש מאחורי הקלעים בין הרגע שבו אנו אומרים למלצרית איזו מנה בחרנו מן התפריט, ועד לרגע שבו היא מונחת על שולחננו. המנה, לא המלצרית.
ואז, אל תוך מערכת החיים הלירית הזו מזדמנת לפתע ילדה קטנה, בגיל ביה"ס היסודי, שבשל תהפוכות הגורל, מרתה נהפכת לאחראית עליה. והיא הרי לא ממש טיפוס שער בבקרים – בטח לא בעולם שבו ההצגה השניה בקולנוע מסתיימת בחצות, ויש אנשים שעוד רוצים לאכול טוב אחר-כך (אם כי אני אישית עדיין מאמין שחומוס או פיצה הם ההמשכים הטובים ביותר לסרט טוב. אוכל צריך זמן משלו). זאת ועוד, בשל העדרויותיה התכופות מן המסעדה הנובעות מהמצב החדש, מופיע בשטח שף נוסף, ועוד איטלקי. האם צדק המנהיג הגאלי לוחמאמיקס, ואכן עומדים השמיים ליפול?
את אותה הדרך שאנחנו הצופים עברנו כשצפינו בה במטבח, מרתה עוברת במהלך הסרט, דרך כל המקומות החדשים הללו, שעד עתה מעולם לא היתה צריכה להתמודד איתם: בית-הספר של הילדה, פגישה עם המנהלת שלה, והצורך להתמודד עם עוד שף איתה במטבח, שלפעמים רואה דברים אחרת ולפעמים סתם מעצבן אותה בנוכחותו. לכל אחד יש את החוויות הלא מוכרות שלו – סביר שאם לשלושה לא ממש תתרגש מצרותיה של מרתה עם הילדה, בעוד ששף מנוסה לא יתרגש יותר מדי מהשרפות המקריות (הפיזיות והמטאפוריות) שפורצות במטבח שלה.
יש צילומים יפים בסרט. ויש התבודדות, גם של הדמויות בסרט (מי שמעודו לא נעל את עצמו במרתף הקירור, לא יודע בדידות מהי), אבל גם של הצופה, שלפעמים נותר מאחור, כשסצינות מסויימות עוד מהדהדות בראשו בעוד הסרט גולש הלאה. לפתע אתה מוצא את עצמך שמח שיש בסרט הפסקה (כנהוג בקולנועי 'לב'), כדי לחשב לעצמך את הדברים שקרו, ולתהות לרגע על חייך שלך, אולי, או איך היית נוהג לו היית אתה שם, במקומה של מרתה.
אנחנו ראינו את הסרט בהצגת חצות, ביום שישי בערב, ביחד עם עוד שישה אנשים. שלושה מהם ישבו בשורה לפנינו, גבר בגיל העמידה, ומשני צידיו נשים, שניחשתי שהן אחותו ואשתו. הוא ישב עם סיגר כבוי בפיו לאורך כל הסרט, דבר שהלם את האוירה הכללית, ולאחר שהעלו את האורות, הם דיברו ביניהם ברוסית. איני דובר את השפה הזו, אך מאחר שאחת הנשים (אחותו, לפי התיאוריה שלי), ענתה לו בשם של מסעדה מוכרת שפתוחה עד מאוחר, אני מנחש שהוא פשוט שאל "איפה הולכים לאכול?". אכן, זהו סרט שמאוד רצוי ללכת אליו אחרי שאכלתם, ובכל זאת יש סיכוי סביר שתצאו ממנו רעבים שוב.
- אתר רשמי בגרמנית
- אתר רשמי באנגלית
- בישול גרמני
- מהמטבח של מרתה (סטיוארט)
- המטבח של מרתה (ווייט)
- להקת המטבח של מרתה
ריבת חלב עם מלפפונים חמוצים?
סוטה! פרברט! דברים כאלה, נכתבים במקום שילדים יכולים לקרוא! טפו!
אמא שלי, שהיא לא שפית ולא כלום, היתה מעיפה עליך סיר (בלי ריבת חלב. זה דבר שלא מבזבזים) אם היא היתה שומעת את הדברים שלך. גועל נפש!
אוי, איך אני מתה על סרטי אוכל. את טמפופו ראיתי כבר איזה מיליון פעם (אם כי, יש להודות, בימינו אני מקפידה לראות אותו רק כשיש בבית משהו שיענה על המאנצ'יז של אחרי).
באמת, היה כבר פעם סקר על "סרט האוכל מעורר התאבון ביותר"? כי אם לא, צריך להיות.
המממ... אולי הייתי צריכה לציין -
לאמא שלי קוראים מרטה. סתם, שלא יהיו אי הבנות לגבי יכולת השלכת הסירים שלה…
אכן הסקר הזה צריך להיות :-)
ראיתי את המטבח של מרתה בשבוע הראשון שלו בארץ,ונהנתי מאוד, בעיקר מהחצי הראשון (אני נורא אוהבת את הסצינות במסעדה).
סרט אנושי, שלא בא להרשים בפעלולי מצלמה, אלא רק לספר סיפור על אנשים.
הזכיר לי קצת את "אוכל שתייה גבר אישה", אם כי לצערי לא התעלה לרמה שלו.
אגב, למחרת היום שבו צפינו בסרט (אני והחבר), אימצנו גורת חתולים מהרחוב. פה אחד, קראנו לה "מרתה", ולא ידענו כמה אנחנו צודקים. אם מרתה הייתה חתול, היא הייתה בול כמו החתולה שלנו…
לוחם-אמיקס!!
ביקורת נהדרת באמת, אמנם עדיין לא נראה לי שאראה אותו בקולנוע, ובכל זאת – פשוט ביקורת שכיף לקרוא.
אז אולי גם תתחיל לכתוב קצת תגובות פה ושם? עם כאלה ביקורות על בטוח שיש לך עוד מה להגיד, ובצורה כל כך יפה!
מממ...
ואני החלטתי לא לכתוב ביקורת על הסרט כי '5 אנשים יראו אותו והוא בטח עוד מעט ירד'. זה היה לפני שבועיים.
וזה עונשי, כי דווקא במקום שבו הייתי יכול לנפץ את הסטיגמה שצמחה עלי, סטיגמה של חוסר בררנות, ולכתוב על הסרט הזה שהוא לא יותר מבינוני – בא מר קרודיצר וטוען שהסרט דווקא טוב. נו שויין.
הצילומים טובים מאוד, אסתטיים. מרתה מצחיקה לפעמים. הילדה מתוקה והשף האיטלקי שווה. אבל העלילה כל-כך צפויה וזוויות הצילום כל-כך סטנדרטיות, שאפשר לנחש הרבה מהם. ככה שהסרט מתגלץ' במורד הדירוג מ'טעים' ל'פרווה'. לא מאיים על אף אחד, לא מרתק במיוחד, אבל גם לא מזיק ולרגעים מסוימים חמוד (בעיקר הפסיכולוג). אפשר לוותר או לדחות לוידאו.
(נונין גולש מהאוניברסיטה, שם פרט לאנגלית ועברית יכולים המחשבים לכתוב גם בסינית, והם עושים את זה מתי שמתחשק להם)
מה הכוונה
"זוויות הצילום כל-כך סטנדרטיות"? ולמה זה מפריע? ומי מנחש אותן? ולמה השמיים כחולים? ומי רצח את ג'יי.אר?
ומה זאת אומרת
"מדרדר מטעים לפרווה"? מה, פרווה לא יכול להיות טעים? ניסית במבה?
תשובות
1. זוויות הצילום פשוט סטנדרטיות. אתה יודע לאו יתפתח כל שוט.
2. זה מפריע כי הייתי רוצה לראות סרט חדש ולא סרט ישן בעטיפה חדשה.
3. *אני* ניחשתי בערך כל התפתחות עלילה (שזה עוד בסדר) וכל קלוז-אפ. ואני לא נחש גדול.
4. שבירה של קרני אור.
5. בובי יואינג.
6. 'מדרדר מטעים לפרווה" ()הוא שם קוד של סרסור מעמק יזרעאל שהיה פונה למטעי אבוקדו בהצעה שאי אפשר לסרב לה ולוקח אותם למועדון 'ונוס בפרווה' בעתלית, שם היו מתנסים בסקס סאדו-מזוכיסטי עם מטעי תפוחים.
7. לא יודע מה אתך, אני מעדיף אוכל טעים (ממממ…) מאוכל שהוא "פרווה" – לא במובן הכשרות אלא במובן ה'לא טוב ולא רע'.
8. כן. אבל אל תספר.
'לבבות באטלנטיס'
זה כאן:
כתבה מספר 803
ביקורת מצויינת!
באמת! נהניתי מכל רגע. באמת חבל שאתה לא מגיב.
ואגב… אני לא חושב שהייתי יכול לשבת בסרט בגרמנית ליותר מ 10 דקות (10 דקות אמרתי? שניות) בלי להתפקע מצחוק. שפה כל כך מצחיקה. אני לא מבין איך אנשים יכולים לדבר אותה בלי להתפקע מצחוק אקראית בכל הזדמנות לא מתאימה (הללויות למשל)
___________
XiroX רוצה לציין שאין לו שום דבר נגד גרמנית, ואם כבר, הוא שונא עיברית.
גרמנית שפה נערצת ומראה שגם לייקים יש הומור
אני עד בערך סוף הסרט הייתי בטוחה שזה צרפתית .
*
זה באמת עושה תיאבון!!!
בעיקר לספגטי!
אם מדברים על להינעל במקררים...
בתקופה בה אימי הייתה האקונומית של הקיבוץ (לא. זה לא תואר מפוצץ ל"אחראית על נקיון ואקונומיקה". ולא, זה גם לא מצחיק), הייתי באה איתה לפריזר הגדול של החדר-אוכל (מינוס עשרים מעלות צלזיוס), כדי לסחוב מהעוגות-חתונה ושאר הטובין שתמיד (אבל תמיד) יש שם.
באחת הפעמים היינו שם הרבה זמן, ואני הייתי בשקט (דבר שלא קורה הרבה, לא אז ולא היום. הפה שלי פשוט היה מלא, לא זוכרת כרגע במה). היא שכחה שהייתי שם, והלכה. ונעלה מאחוריה את הדלת.
אחרי רבע שעה, כשהתחלתי כבר לרעוד מקור, החלטתי שהיא ב-ט-ו-ח לא מסתתרת מאחורי הגבינות, ושיש לי בעייה. התחלתי לצרוח, ולהתפרע. אחרי עוד 10 דקות, קלטתי שזה לא יעזור.
בסופו של דבר, נזכרתי שיש פעמון אזעקה, בדיוק למקרים כאלה. ותודות לכך, הנני כאן. (בבר-מיצווה שלי [קיבוצניקית, אחרי הכל. הבנים והבנות חוגגים יחד, כולם בגיל 13] הייתי צריכה לומר "ותודה לפעמון האזעקה שהביאני עד הלום" [וכולם היו מבינים את זה, כי זו הייתה בדיחת הקיבוץ במשך כמה זמן, באופן צפוי]. לא עשיתי את זה משום-מה).
________________
יום לא-הולדת שמח,
גל
אם מדברים על להינעל במקררים...
אצלנו בקיבוץ יש לכל המקררים פתיחה מבפנים ונדמה לי שהיא עובדת גם עם נועלים את הידית החיצונית (כמובן שהיא לא עוזרת אם מרכיבים בריח נפרד).
לכל חדרי הקירור
לפחות אלו שנבנים היום, יש פתיחה פנימית, במיוחד בגלל הסכנה שמישהו ייסגר בפנים. כמו שהיום אי אפשר להנעל בתוך מקרר.
הסתייגות
כל זה כמובן רק אם הדלת של המקרר בכלל נסגרת…
אוכל
יפה שלסרט יש באמת אומץ להראות אנשים אוכלים ולא רק מזמינים כמו ברוב הסרטים (ספרות זולה – מזמינים ושודדים). התעסקות עם אוכל היא בדיוק המקום שבו כל הקרציות שמוצאות MOVIE MISTAKE
יכולים לצאת מחורים בגלל ש"קודם הסטייק היה גול יותר" או שהכוס התרוקנה. וכאן סוף סוף צילמו אותם אוכלים.
נפלא!
הסרט נפלא- ראיתי אותו אתמול ומאוד נהניתי…
ישר החלטתי לחפש אתר- והנה!
הסרט ממש טוב ומעניין, קצת עצוב ושמח ואפשר להתחבר איתומאוד מהר- וחוץ מזה שהשחקנים מעולים!!!
חביב
הודות לערוצי הסינמה בכבלים אני משלימה פערים בקצב בסופי שבוע ובחגים. אתמול זה היה "מישהו לסמוך עליו" והיום "המטבח של מרתה". נכון, הפתעות גדולות אין שם, ואפילו מצאתי כמה קווי דמיון לביג דדי ששודר לפניו (צר לי על חציית הקווים אבל באמת יש כאלה), אבל חביב ונוגע.
הידעתם שהשחקנית בתפקיד הראשי היתה בת 40 בעת עשיית הסרט? מדהים, לא? היא נראית צעירה בעשור.
ידעתי שלא אהיה היחידה שראתה אותו היום...
ואיי, איזה יופי של סרט. אבל ממש.
אפ'חד לא רצה לראות אותו איתי כי "מה, סרט בגרמנית? את והסרטים המוזרים שלך", אבל מה כבר יש כאן מעבר לשפה, הרי בדיוק כמו שכתבת, הנקודות האלה בחיים, הרגשות, האוכל.
אה, וגם לאמא שלי קוראים מרתה.
ראיתי את הסרט לפני כמה חודשים
אהבתי את הסרט ומרטינה גודק באמת משחקת מצויין. על הגרמנית התגברתי בלי בעיות וגם התחלתי לענות אוטומטית "דאנקן" לכל מיני אנשים. למרות זאת, כשזה מגיע לסרטי אוכל, המטבח של מרתה לא הצליח לפתות אותי לקחת משהו מהמקרר. דינר רש לעומת זאת, עורר אצלי רצון עז לצאת למסעדה, למרות שהשעה הייתה שתיים בלילה כשגמרתי לראות אותו. כנראה שגם זה עניין של טעם (pun very intended).
מסכימה לגמרי. סרט מקסים שנגע בליבי. כל פעם שאני צופה בו אני מתאהבת בה יותר – ואני אמורה למעשה מבחינת הנטיות להתאהב בו..
לאכול אותה
מרתה פשוט נפלאה. הסרט מעורר מכל בחינה שהיא, האוכל, האוראליות ושוב, מרתה… לאכול אותה… איזה עיניים נפלאות. היא פנויה?